Untuk emel BPPMIS, settings adalah seperti berikut:
di dalam tab SERVER
Server Information
POP3: mail.bppmis.com
SMTP: mail.bppmis.com
Incoming Mail Server:
Email Username:
Password:
Log on using Secure Password Authentication: (tidak perlu di tick)
Outgoing Mail Server:
My server requires authentication (tick & klik settings)
Bagi staf BPP yang mengalami masalah untuk menghantar emel melalui outlook express atau yang disebutkan di atas, salah satu sebab adalah konfigurasi port smtp yang tidak betul. Pada asasnya, port smtp ialah 25. Namun untuk sebahagian pembekal servis emel, port ini ditukar bagi mengelakkan percanggahan atau "bottle neck" dalam trafik internet server mereka.
di dalam tab ADVANCE
Tukar
Server Port Number
Outgoing Mail (SMTP): 587
Bagi emel staf BPPMIS yang menggunakan Smartermail, pihak exabyte memaklumkan dalam laman web mereka bahawa port smtp 25 perlu ditukar ke port smtp: 587. Ini boleh dilakukan dengan menukar TOOLS/ACCOUNTS dan menukar settings akaun emel seperti yang telah dimaklumkan di atas.
Untuk maklumat penerangan lebih lanjut tentang konsep Server Port, SMTP & POP boleh di dapatkan di sini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan