9.1.09

Outlook Express / Windows Mail & Microsoft Outlook

Ketiga-tiga perisian yang disebutkan adalah perisian parti ke-3 yang boleh dikonfigurasikan untuk menerima emel daripada internet yang kemudiannya boleh dibaca di komputer masih-masih walaupun tiada internet. Seperti fail dokumen, mp3 dan lain-lain, emel juga boleh dimuatturun dan disimpan didalam komputer untuk disimpan. Namun demikian, seseorang perlulah mengetahui maklumat ketetapan @ Settings pembekal servis emel masing-masing yang biasanya menggunakan teknologi POP3.

Untuk emel BPPMIS, settings adalah seperti berikut:

di dalam tab SERVER

Server Information
POP3: mail.bppmis.com
SMTP: mail.bppmis.com

Incoming Mail Server:
Email Username: @bppmis.com
Password:

Log on using Secure Password Authentication: (tidak perlu di tick)

Outgoing Mail Server:
My server requires authentication (tick & klik settings)
Bagi staf BPP yang mengalami masalah untuk menghantar emel melalui outlook express atau yang disebutkan di atas, salah satu sebab adalah konfigurasi port smtp yang tidak betul. Pada asasnya, port smtp ialah 25. Namun untuk sebahagian pembekal servis emel, port ini ditukar bagi mengelakkan percanggahan atau "bottle neck" dalam trafik internet server mereka.

di dalam tab ADVANCE
Tukar
Server Port Number
Outgoing Mail (SMTP): 587

Bagi emel staf BPPMIS yang menggunakan Smartermail, pihak exabyte memaklumkan dalam laman web mereka bahawa port smtp 25 perlu ditukar ke port smtp: 587. Ini boleh dilakukan dengan menukar TOOLS/ACCOUNTS dan menukar settings akaun emel seperti yang telah dimaklumkan di atas.

Untuk maklumat penerangan lebih lanjut tentang konsep Server Port, SMTP & POP boleh di dapatkan di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan